انتشار آهنگ کرتارپور برای گسترش هماهنگی مذهبی

دولت پاکستان آهنگی را که در ”گردواره بابا گرو نانک دیو صاحب“، مقدس ترین مکان پیروان آیین سیک برای تقویت هماهنگی مذهبی فیلمبرداری شده است، منتشر کرد.

تارنمای دان

دولت پاکستان آهنگی را که در ”گردواره بابا گرو نانک دیو صاحب“، مقدس ترین مکان پیروان آیین سیک برای تقویت هماهنگی مذهبی فیلمبرداری شده است، منتشر کرد.

”گردواره (عبادتگاه مذهبی سیک ها) بابا گورو ناناک دیو صاحب“ در سمت غربی منطقه نارووال ایالت پنجاب واقع شده است. این عبادتگاه یکی از مقدس ترین مکان ها برای جامعه سیک هاست و پاکستان در نوامبر ۲۰۱۹ میلادی گذرگاه کرتارپور را برای سهولت زائران هندی افتتاح کرد. از طریق گذرگاه کرتارپور، زائران هندی بدون ویزا از هند وارد پاکستان می شوند و از مقدس ترین مکان خود بازدید می کنند. دولت پاکستان سنگ بنای گذرگاه کرتارپور را در سپتامبر ۲۰۱۹ میلادی  گذاشت و این مکان در نوامبر ۲۰۱۹ میلادی برای عموم مردم افتتاح گردید. پس از افتتاح گذرگاه کرتارپور، هزاران زائر سیک برای اولین بار در زندگی بدون ویزا و سایر موانع به زیارتگاه مذهبی خود در پاکستان رسیدند. در حالی که سیک ها پس از افتتاح کریدور کرتارپور از دولت پاکستان تمجید کردند، این اقدام پاکستان در سراسر جهان به عنوان تقویت هماهنگی مذهبی و حقوق اقلیت ها تلقی شد.

اکنون، یک سال پس از افتتاح کریدور کرتارپور، دولت پاکستان آهنگی را برای تقویت هماهنگی مذهبی منتشر کرده است. براساس گزارش رادیو پاکستان، این آهنگ با صدای یک خواننده هندی و با حضور یک بازیگر آن کشور توسط وزارت اطلاعات و نشریات پاکستان  منتشر شد تا هماهنگی مذهبی را گسترش دهد. در این ویدیو موزیک زائران سیک نشان داده می شوند که از طریق گذرگاه کرتارپور وارد پاکستان می شوند و با شور و احساسات این مکان مقدس خود را زیارت می کنند. در ابتدای این آهنگ، بازیگر هندی دیده می شود که در مورد افتتاح گذرگاه کرتارپور و این گام مثبت دولت پاکستان صحبت می کند و افتتاح این گذرگاه را آغاز دوره جدیدی برای سیک ها می نامد.

ملاحظه:

کرتارپور در منطقه شکرگر در بخش نارووال ایالت پنجاب پاکستان در کناره غربی رود راوی واقع‌شده است؛ جایی که اولین گرو سیک‌ها (بنیانگذار و نخستین پیشوای مذهبی سیک ها)، نانک دیوجی، ۱۸ سال از عمر خود را گذرانده بود. این زیارتگاه واقع در کرتارپور، فقط ۳ تا ۴ کیلومتر از مرز هند فاصله دارد و هرسال هزاران زائر سیک برای برگزاری مراسم تولد بابا گرونانک به پاکستان می‌آیند. برخلاف سایر اماکن مقدس سیک‌ها که در شهرهای پاکستان قرار دارند این مکان مقدس سیک ها در روستایی در نزدیکی مرز پاکستان و هند واقع می‌باشد. ویزای ورودی به گذرگاه مرزی کرتارپور برای زائران هندی رایگان است. روزانه تعداد پنج هزار زائر می‌توانند از این مسیر به پاکستان بیایند که صبح وارد پاکستان شده و عصر به هند برمی‌گردند. برای تامین امنیت زائران سیک بیش از ۲۰۰ دوربین مداربسته نصب‌شده است. مساحت مجموعه گردواره به حدود ۲۵۰۰ جریب می رسد که شامل پایانه‌های اتوبوس، رستوران، حوضچه‌ها، اقامتگاه‌های موقت، سالن‌های پذیرایی، پارکینگ، جاده‌ها و سایر امکانات می شود. به‌این‌ترتیب این مجموعه به بزرگ‌ترین گوردواره (زیارتگاه سیک‌ها) در جهان تبدیل‌شده است. در راستای توسعه گردشگری مذهبی در پاکستان پیش نویس و برنامه هایی از گذشته تدوین شده بود ولی پس از به روی کارآمدن عمران خان نخست وزیر فعلی این روند سرعت گرفت. سفر راهبان بودایی سریلانکا، دعوت از راهبان بودایی تایلندی، گشایش گذرگاه مرزی کرتاپور برای زائران آیین سیک، سفر هیئت ۵۱ نفره از پیروان آیین هندو به پاکستان و تجدید نظر در فهرست کشورهای ویزا حین ورود بخشی از این اقدامات بود.  البته در خصوص گذرگاه کرتارپور مسئله فقط به گردشگری مذهبی محدود نمی شود، بلکه آن به عنوان قدرت نرم در جامعه سیک های هندوستان و همچنین در روابط با هند تلقی می شود.

کد خبر 5004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =